I samband med att Bredablick bytte leverantör för distribueringen så blev det förseningar för pappersavier och dubbla utskick för digitala. Detta har ställt till det för en del och Bredablick ber om ursäkt för detta. Till aviseringen i december ska allt vara i sin ordning igen. De kommer inte att skicka några påminnelser efter 7 dagars försening som de brukar göra, utan en första påminnelse utgår först efter 14 dagars försening så att alla boende har tid på sig att betala.
Om du har frågor eller stött på problem i samband med detta så kontakta Bredablick för hantering.
Mellan den 8-11 november finns en container på plats utanför hus 18-22. Viktigt att veta är att du inte under några omständigheter får slänga vare sig hushållsavfall eller byggavfall i containern.
För att boka tvättstuga behöver du som bekant ett tvättlås. Om du flyttar är det viktigt att låset går vidare till nästa medlem som tar över din lägenhet. Om du mot all förmodan saknar lås går det bra att vända dig till styrelsen via styrelsen@degeersgatan.se och beställa ett nytt.
Se separat information.
Alla felanmälningar görs till Bredablick via: 010-177 59 00 (07:00 - 16:00).
Övrig tid kopplas ni vidare till fastighetsjour.
Styrelsen i BRF de Geersgatan: Jozef, Camilla, Moa, Sarah, Kristian,
Tobias och Marie
På grund av det ekonomiska läget gör vi vårt bästa för att hålla föreningens utgifter nere. Vi ser kontinuerligt över våra kostnader och försöker hitta möjligheter till besparingar där det är möjligt, utan att kompromissa med underhåll och trivsel.
Vi arbetar för att förbättra och underhålla utemiljön så gott vi kan. Arbetet innefattar bland annat rensning och vård av rabatter samt gemensamma grönytor. Vi tar gärna emot förslag från medlemmar på hur vi kan fortsätta utveckla vår utemiljö eller våra gemensamma ytor.
Styrelsen vill förtydliga att vi inte har befogenhet att själva påverka eller införa regler kring detta i föreningen i form av en policy. Vi hänvisar till polisens riktlinjer och Sveriges lagstiftning, som förbjuder all form av droganvändning och innehav. Om du sett, hört eller vet något som kan hjälpa polisen att upptäcka, förebygga eller förhindra narkotikabrott kan du lämna ditt tips genom att ringa polisen på 114 14 eller besöka en polisstation.
Vi vill påminna om att parkering på gatan endast är tillåten i 30 minuter. Anledningen till detta är att gatan klassas som en brandgata, vilket innebär att framkomligheten måste säkerställas för räddningstjänsten vid behov.
Vi vill också påminna om att det är förbjudet att parkera vid spolplattan och miljöhuset. Området måste hållas fritt för att möjliggöra hämtning av avfall samt för att säkerställa säkerheten i området.
Vi vill informera att Filip Svensson avslutar sitt uppdrag som ledamot i styrelsen på grund av flytt från fastigheten. Vi tackar Filip för ett fantastiskt arbete och engagemang för föreningens bästa under sin tid i styrelsen. En ny ledamot kommer att väljas vid nästa årsmöte.
Alla felanmälningar görs till Bredablick via: 010-177 59 00 (07:00 - 16:00).
Övrig tid kopplas ni vidare till fastighetsjour.
Styrelsen i BRF de Geersgatan: Jozef, Camilla, Moa, Sarah, Kristian, Tobias och Marie
Föreningen har en ny hemsida på plats, adressen är samma som tidigare: degeersgatan.se. Den nya sidan är modern och innehåller information såväl till boende, besökare, mäklare och intressenter.
Du hittar bland annat dokument, information om andrahandsuthyrning och kontaktuppgifter på hemsidan.
Vi har också samlat en del fotografier som visar de Geersgatan bakåt i tiden. Har du fotografier som du vill dela med dig av, kontakta gärna styrelsen!
Bedrägerier via sms och mejl, på nätet, telefon och sociala medier är tyvärr vanliga. Bedragare kan ibland använda dataprogram som får det att se ut som att de ringer från banken, välkända företag eller myndigheter.
Bredablick förvaltning hälsar att de ALDRIG ber om bank-id i någon form. Om du misstänker att du har blivit kontaktad av en bedragare, ring polisen på 114 14.
Önskemål om inköp av hjärtstartare har inkommit men styrelsen hänvisar i nuläget till de hjärtstartare som finns i Dicksons Hus vård- och äldreboende samt i Lundenskolan. Ladda också ner appen ”Rädda hjärtat” för att se var närmaste hjärtstartare finns.
Den 3–5 juni kommer en ventilationskontroll (OVK) att genomföras och informeras via information till medlemmar i respektive brevlåda. Viktigt att veta är att utföraren kommer att behöva gå in i varje lägenhet. Om du inte är hemma kan du hänga din nyckel via tuben i ytterdörren under aktuella datum.
Stadsbyggnadskontoret har upprättat förslag till en detaljplan för förskola vid Bielkegatan som nu vunnit laga kraft. Arbete påbörjades i april, 2024 och beräknas vara klart efter 17 månader enligt plan. Troligtvis kommer arbetet orsaka ljud och smärre bullerstörningar för oss boende. Förskolan kommer att vara fyra avdelningar fördelat på tre våningar samt mark för utevistelse. Gällande den ökande trafiken på gatan vid hämtning och lämning beräknas den generera en marginell ökning på luftkvaliteten i området.
En ny lekplats kommer att anläggas inom planområdet i samband med att förskolan byggs och kommer att vara tillgänglig för allmänheten på kvällar och helger. Ytterligare en yta för lek föreslås norr om planområdet vid Snoilskygatan. Parken anses vara tillräckligt stor till ytan för att fylla behovet av en bostadsnära park och kommer att innehålla samma värden som de Geersparken gjorde – lek, picknick och vila.
Alla felanmälningar görs till Bredablick via: 010-177 59 00 (07:00 - 16:00).
Övrig tid kopplas ni vidare till fastighetsjour.
Styrelsen önskar en fin försommar och påminner om att vattna våra rabatter samt passar på att använda våra gemensamma grillar.
//Jozef, Camilla, Filip, Moa, Sarah, Kristian, Tobias och Marie
Det är åter dags för föreningsstämma för Brf de Geersgatan. Ett viktigt evenemang, där vi har chansen att tillsammans diskutera och fatta viktiga beslut för vårt bostadsområde. En möjlighet att ta del av information om föreningens verksamhet under det gångna året och få en presentation av ekonomiska rapporter. Det är även en tid för oss att välja nya styrelsemedlemmar som representerar våra gemensamma intressen för det kommande året. Närvaro vid årsstämman är viktig. Det är genom att tillsammans fatta beslut och diskutera våra idéer som vi kan forma vårt bostadsområde till det bästa möjliga. Varje medlem har en viktig röst och vårt bidrag är avgörande för att skapa en levande och trivsam gemenskap för oss alla.
Kallelse och årsredovisning kommer i brevlådan till samtliga medlemmar. Motioner ska lämnas via brevinkastet i källaren, uppgång 4 innan den 29 februari.
Under en tid har det varit större problem än vanligt i vårt miljöhus. En del av detta beror på att Renova inte har tömt behållarna tillräckligt ofta. Det är felanmält och vi räknar med en förbättring. Vi behöver också på allvar höja rösten om vikten av att källsortera sopor korrekt. Genom att återvinna rätt kan vi undvika onödiga utgifter som blir kostsamma för vår förening. När soporna slängs fel eller inte källsorteras alls, blir resultatet att vi måste betala extra för att ta hand om dem. Om inte förbättring sker under våren tvingas styrelsen ta ställning till om åtgärder ska ske.
När det gäller att lämna bort större föremål såsom dugliga möbler, böcker och andra prylar, uppmanar vi er att lämna dem till välgörenhetsorganisationer som Myrorna eller Röda Korset vid Olskroken. Prylarna får ett nytt hem i stället för att hamna i vårt soprum. Ett bidrag till både miljön och medmänniskor i behov.
För större grovsopor är det viktigt att ni själva kör till en återvinningscentral. Dessa platser är avsedda för att ta emot och behandla denna typ av sopor på rätt sätt. Genom att ta er tid och göra en insats hjälper ni till att bevara vår miljö och samtidigt undviker extra kostnader för föreningen. Närmaste återvinningscentral ligger på von Utfallsgatan (Sävenäs).
Återvinna i miljöhuset
Upptäck hur du kan bidra till en renare miljö genom att källsortera rätt! Vi har olika kärl för att göra det enkelt för dig att sortera ditt avfall.
Vi har ett fantastiskt fint miljöhus som vi alla behöver ta ansvar för. Tänk vad skönt det är att slippa gå eller åka långt för att kasta plast, kartong eller glas.
För matavfallet, som utgör nästan hälften av hushållens avfall, finns bruna kärl tillgängliga. Sortera ut matavfallet och använd en särskild brun papperspåse som finns tillgänglig i miljöhuset. I den bruna påsen kan du lägga matrester, frukt- och grönsaksrester, kaffesump, hushållspapper och annat biologiskt nedbrytbart material. Det är viktigt att inte inkludera plastfolie eller påsar som inte kan brytas ned i matavfallet, eftersom detta dels resulterar i en felsorteringsavgift och dels tappar möjligheten att användas för biogastillverkning till användbart gödsel.
I de gröna kärlen kastar du utsorterat brännbart restavfall, efter att du har separerat förpackningar, tidningar, elektronik, farligt avfall och matavfall. Avfallet i de här kärlen bör minskas kraftigt. Vi betalar höga avgifter för dessa sopor.
Övriga kärl är tydligt uppmärkta. Det finns möjlghet att kasta glas, metall, plast, papper, batterier, elavfall, tidningar.
Några gånger per år hyr föreningen en container där vi får chans att tämma förråd, slänga vissna julgranar eller kasta renoveringsavfall.
Vill du återvinna andra material finns närmaste återvinningscentral på Von Utfallsgatan 29, Sävenäs. Är du osäker på var du ska kasta sitt avfall finns alltid sorterigsguiden tillgänglig. Låt oss tillsammans ta hand om vår miljö genom att källsortera på rätt sätt!
På sidan "För dig som medlem" hittar du bra information om våra gemensamma ytor, föreningens stadgar och historia om området. Saknar eller undrar du något är det bara att höra av dig!
Copyright © Alla rättigheter förbehållna. Brf de Geersgatan 2024.